Doorgaan naar hoofdcontent

PowerSlim

Disclaimer: in de eerste plaats wil ik zeggen dat het absoluut niet mijn bedoeling is om hier een dieet te gaan promoten. Maar het feit is dat ik – eigenlijk heel toevallig – de kans kreeg om een PowerSlim-opleiding te volgen. Tot mijn verbazing hoorde daar een examen bij (waarop ik 0 fouten had, ha!) en werd ik vervolgens plots gebombardeerd tot PowerSlim-consulente. Nu, ik doe daar niks mee, ik verdien daar geen geld aan. (Mijn schoonmoeder wel, maar ik niet.) Maar omdat mijn blog mijn online plekje is, wilde ik er hier toch eventjes wat aandacht aan geven.


Pakjes, zakjes, repen en shakes. Ja, laat het al maar. Geef mij maar gewoon gezonde voeding, da’s het enige dat werkt!’ Ik zei het tegen alle vriendinnen die weer eens aan het zoveelste (crash)dieet begonnen. En nu – een diploma afslankingsconsulente later – heb ik zelf (wel bijna per ongeluk) een opleiding tot PowerSlim-consulente gevolgd en behaalde ik ook daarvoor een certificaat. Wat is PowerSlim? Een dieet. Met pakjes, zakjes, repen en shakes, ja. Gooide ik al mijn vroegere overtuigingen overboord? Neen. Hoe valt ‘gewoon gezonde voeding’ dan te rijmen met het PowerSlim-dieet? Dat leg ik je in deze blogpost uit!

Er zijn drie voedingsstoffen waaruit het lichaam energie (= calorieën) haalt: koolhydraten, vetten en eiwitten. Echter, het lichaam gebruikt die energiebronnen niet allemaal door elkaar. Er bestaat een duidelijke hiërarchie. Koolhydraten zijn het makkelijkst voor ons lichaam om af te breken. Zij vormen dus de energiebron bij uitstek. Wanneer er voldoende koolhydraten beschikbaar zijn, verbrandt het lichaam geen vetten of eiwitten om aan energie te komen.

Vetten staan op de tweede plaats. Is de opgeslagen voorraad koolhydraten in het lichaam opgebruikt en komen er geen nieuwe meer binnen? Dan gaat het lichaam over op vetverbranding om aan energie te komen. Een vervelend neveneffect is dat er ketonen worden gevormd wanneer het lichaam vet verbrandt. Die zijn niet zo goed voor het lichaam, omdat die de pH-waarde van het bloed doen dalen. De vetverbranding mag met andere woorden nooit te lang duren.

Wanneer ook de vetten zijn opgebruikt, breekt het lichaam de eiwitten en desnoods zelfs het lichaamseiwit (= de spieren) af voor energie. In de praktijk komt dat enkel voor in geval van hongersnood. De eiwitten zijn voor ons lichaam veel belangrijker als bouwstof dan als brandstof (energiebron).

Om af te vallen, moeten we er dus voor zorgen dat het lichaam regelmatig vet gaat verbranden. Concreet betekent dat minder koolhydraten eten, zodat het lichaam af en toe zonder komt te zitten en moet overschakelen op vetverbranding. Dat kan je zeker bereiken door gewoon gezond te gaan eten. Maar dat gaat langzaam.

Aangezien ik begrijp dat sommige mensen de moed of motivatie verliezen als het te traag gaat (ik heb zelf zo ook enkele vriendinnen), is naar mijn mening een dieet the next best thing. Geen uithongerdieet, maar wel één waarbij je meer vet gaat verbranden dan normaal. Maar… hoe dan?

Bijvoorbeeld met de producten van PowerSlim. Daar zitten minder dan de helft koolhydraten in als je normaal zou eten. Om er toch voor te zorgen dat die koolhydraatarme producten je maag voldoende vullen, zitten ze vol eiwitten. Die zorgen voor een lang verzadigingsgevoel. Je gaat dus afwisselend koolhydraten en vet verbranden (maar meer vet dan koolhydraten omdat je gewoon minder koolhydraten eet dan normaal) zonder honger te lijden.


Koolhydraten
Eiwitten
Vetten
Gewoon gezond eetpatroon
50-55%
10-15%
30-40%
PowerSlim afslankprogramma
15%
45%
40%
 Tabel: verdeling energiebronnen


Wanneer je dan voldoende gewicht kwijt bent, werk je toe naar een gewoon gezond eetpatroon zonder PowerSlim-pakjes en –zakjes. En dat is hoe ik dit alles rijm met mijn eigen overtuigingen. PowerSlim is niet voor mij persoonlijk, maar ik vind het wel een oké alternatief voor mensen die sneller gewicht willen verliezen dan je met gewone gezonde voeding kan bereiken. Bovendien is een gezond eetpatroon het einddoel bij PowerSlim, want dat is de enige manier om op gewicht te blijven.

Om te weten hoe alles precies in z’n werk gaat wanneer je PowerSlim wil doen, verwijs ik je door naar Slim Concept. Hier op aMuse Rouge blijf je terecht kunnen voor gewone gezonde voeding. Behalve morgen dan, morgen post ik een (lekker!) dieetreceptje. Dat mag af en toe weleens, hé?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kalkoenstoofvlees met kriekbier

Dit maakte ik met kerst bij m’n mama, maar ik vergat het simpelweg te bloggen. Aangezien volgende week de Vasten beginnen (wat voor mij betekent: Dagen Zonder Vlees), krijg je het receptje nu nog van mij. Je hebt nog een week de tijd om dit te maken. Ren maar snel naar de winkel, want het is de moeite! Stoofvlees maak je meestal niet voor twee, hé. Dit recept is voor een hele pot, genoeg voor zes personen. Of voor meerdere dagen met minder personen. Wat heb je nodig (6 personen)? 1,2 kg kalkoenstoofvlees 6 rode uien 6 teentjes knoflook 3 el lichte cassonade ( Kinnekessuiker .) 6 el rode wijnazijn 4 el maïzena 2 x 25 cl kriekbier 500 ml kippenbouillon 3 sneetjes peperkoek Mosterd 3 takjes verse tijm 3 blaadjes verse of gedroogde laurier Stoofvleeskruiden Peper & zout Bakboter Wat moet je doen? 1. Smelt een klont bakboter in een stoofpot en bak er het kalkoenstoofvlees in aan. Zorg ervoor dat het vlees niet op elkaar ligt, anders stooft het in

Kerstrecept: Varkenshaasje met druivensaus

Koken in een andere keuken dan de mijne, ik doe dat niet zo graag. Je weet niets staan. Je kan je eigen vertrouwde gerief niet gebruiken. En het ergst van al: je moet koken op een vreemd vuur. Soms heb je echter geen keuze. Op kerstavond bij de familie van je lief bijvoorbeeld. Normaal ben ik zen in de keuken, maar het kerstmaal – nu ja, het kersthoofdgerecht – voor zeven man bereiden op een vreemd vuur, dat bezorgt mij toch een beetje zenuwen. Zeker als het zo’n vuur is zonder vuur, een inductiekookplaat. *insert evil music* Ik zie graag een vlam. Ik heb voeling met een vlam. Ik weet precies hoe groot mijn vlam moet zijn om witloof te stoven. Bijvoorbeeld. Wat ik echter niet weet, is welke nummer ik daarvoor moet kiezen. Het witloof dat mijn kerstgerecht vergezelde, was dan ook niet hoe ik het wilde hebben. Ik hou van stronkjes die intact blijven, mooi gekarameliseerd zijn en hier en daar een bruin kleurtje hebben. Zeker op kerstavond. Maar Merlot zegt dat ik moet stoppen

Review kookboek Gino’s Pasta – Gino D’Acampo

Wanneer deze review online komt, zit ik nog onder de zuiderse zon te genieten van het beste wat Italië te bieden heeft. Daarom vond ik het wel toepasselijk om deze keer mijn favoriete Italiaanse kookboek te reviewen. Een boek vol pasta’s, mijn nummer één favoriete gerecht! Ik kocht Gino’s Pasta in 2011 op de Boekenbeurs. Toen ik het toonde aan vrienden en familie dachten ze allemaal dat ik het voor de looks van de schrijver had gekocht. Heel eerlijk? Neen! Hij doet mij zelfs niets eens iets. Ik vermeld dit er maar bij zodat je weet dat mijn lovende woorden helemaal niets met den Gino te maken hebben. Dit is gewoon één van die zeldzame kookboeken waaruit je letterlijk àlles zou willen maken. Indeling & inhoud Zoals wel meer kookboeken, begint ook dit met een korte inleiding van de auteur. Daarna volgen enkele bladzijden geschreven door voedingsdeskundige Juliette Kellow. Zij legt uit waarom pasta best past binnen een evenwichtig eetpatroon. Veel mensen hebben schri