Doorgaan naar hoofdcontent

Doelen januari

Geen voornemens meer voor een heel jaar, wel doelen voor een maand! Waarom? Dat legde ik in deze blogpost uit. Bring it on, 2015. Ik heb er zin in!

2015: 3,2,1, start!

1. Mailbox opruimen
Iets wat ik al tijden uitstel: mijn mailbox opruimen uitmesten. Een stal is er niets bij. Ik heb permanent zo’n 50 ongelezen mails staan. Niet goed voor de rust in m’n hoofd. Hoe ga ik het aanpakken? Stapje voor stapje! Mailtjes verwijderen of categoriseren, mij uitschrijven voor automatische mails die ik toch nooit lees… Waarschijnlijk zijn er nog stapjes die ik nu vergeet. Ik heb namelijk geen ervaring met het efficiënt bijhouden van een mailbox. Tips zijn dan ook meer dan welkom! Ik wil er geen hele dagen mee bezig zijn, gewoon hier en daar een halfuurtje, maar ’t moet wel gedaan zijn tegen het einde van deze maand.

2. Keukenkasten uitruimen en anders indelen
Aan het begin van een nieuw jaar, krijg ik altijd last van opruimwoede. Aangezien de keuken de enige plek in huis is waarover ik alleenheerschappij heb, zullen de keukenkasten eraan moeten geloven!

3. Terug meer water/thee drinken
Ik ben een hele tijd goed bezig geweest in 2014, maar de laatste maanden drink ik weer opmerkelijk minder water en geen thee meer. Hoog tijd om de knop terug om te draaien!

4. Af en toe outfits fotograferen voor de blog
Ik wil met aMuse Rouge meer in de richting gaan van food&lifestyle-blog. Mijn interesse reikt namelijk zoveel verder dan koken alleen (al blijft dat wel mijn grootste passie). Af en toe een outfitpost delen, lijkt mij de uitgelezen eerste stap in die richting. Ik ben wel benieuwd: ben jij geïnteresseerd in outfitposts of zou jij die overslaan?

5. ‘Nutteloze’ tv-avonden vermijden
Ik ben nooit goed geweest in ’s avonds werken voor school. Ik vind dat de avond er is om te ontspannen. Ik kan dan ook ontzettend genieten van een goede film of serie, maar ik voel me altijd slecht wanneer ik naar iets heb zitten kijken wat ik eigenlijk niet eens de moeite vond, of erger nog, wanneer ik gewoon wat doelloos heb zitten rondzappen. Het is dan ook mijn doel om niet meer zo’n ‘nutteloze’ tv-avondjes te hebben. Ofwel kijk ik naar iets wat ik echt goed vind, ofwel lees ik een boek, ofwel doe ik iets anders wat ik echt leuk vind, zoals een gezelschapsspel spelen of schrijven.

Wat zijn jouw doelen voor deze maand/dit jaar?

Reacties

  1. Wat die mailbox betreft: ik schrijf mij nu consequent uit voor elke nieuwsbrief die ik ontvang, dat bespaart al een hoop brol.
    Verder heb ik verschillende mapjes, o.a. "aankopen" voor alles wat ik online aankoop; onderverdeeld in "onderweg" en "ontvangen". Voor kerst hebben we bijvoorbeeld een kalender voor mijn ouders laten drukken; na bestelling krijg je een bevestigingsmail, die ik onmiddellijk in "onderweg" zwier, zodat het niet blijft hangen in mijn postvak in. Pas als het pakje ontvangen is en goedgekeurd, gaat de mail naar "ontvangen". Om de zoveel tijd doe ik dan in beide mappen een opkuis; "onderweg" is normaal leeg, maar indien niet, zie ik direct wat ergens is blijven hangen. Bij "ontvangen" mag dan bijvoorbeeld de factuur van die kalender weg, maar de factuur van mijn fototoestel dat nog in garantie is, niet.
    Daarnaast heb ik nog mapjes voor vb. registratiemails allerhande, reizen (vb. interessante links; eens we een reis vastleggen maak ik daar een submap voor aan waar alle boekingen e.d. in terecht komen, gesorteerd per bestemming), professioneel (van toen ik nog zelfstandige was), studie (links naar interessante teksten, zaken die ik kan gebruiken e.d.), Cottbus (alles wat met mijn Erasmus te maken heeft, dus ook nu mailtjes met mensen van toen). Ik heb ook een mapje "bij te houden" voor vb. mooie mails van Johan of mijn grootmoeder ofzo.
    Op die manier heb ik max. 30 berichten in mijn inbox, waarvan ik degene waar ik zeker nog op moet reageren aanvink met een vlaggetje. Meer dan 30 berichten = dringend opkuisen! Ik ben ook wel vrij streng in wat ik delete en ben het wel al eens tegengekomen dat ik iets verwijderd had dat achteraf nog praktisch bleek (met een adres of tel.nr. van iemand dat ik was vergeten opslaan). Nu ja, per x mails gebeurt dat wel eens, maar het weegt niet op tegen de rust van een vrij lege inbox.
    Elke aparte map kuis ik 1 à 2x per jaar ook wel op; zo mogen van die reizen het merendeel van de mails wel weg na de reis.

    Op mijn werk had ik per project een map, onderverdeeld in "inkomende" en "uitgaande" mails. Daar zwierde ik alle belangrijke mails voor dat project in; de rest ging onmiddellijk de vuilbak in.

    En ja, je mag mij zeker een freak vinden nu ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, keigoede tips!

      Ik heb dus momenteel geen enkele map en ben op één of andere manier te lui (of te nostalgisch?) om gelezen mails te verwijderen. Daarnaast laat ik ook mails van vb. het Voedingscentrum of Redactie Gezondheidsnet ongelezen staan omdat ik die ooit misschien nog weleens wil lezen (wat er uiteindelijk waarschijnlijk gewoon nooit van komt). Het kan gewoon niet langer zo. Een volle mailbox = een vol hoofd!

      Jouw tips hebben me in ieder geval zin doen krijgen om er snel aan te beginnen. Tot de 21ste heb ik het wel vrij druk met school, maar misschien kan ik er tussendoor hier en daar al eens een halfuurtje aan werken. En anders sowieso na die 21ste. Het moet, moet, moet!

      Verwijderen
  2. Ow ja, voor puntje 5 is yoga misschien ook een goede optie (aangezien je zelf ook aangaf het jammer te vinden dat je dat vorig jaar niet meer had gedaan).
    Je las het al bij mij, denk ik, dat ik de 30 Day Yoga Challenge van Erin Motz deed en die kan ik nog altijd aanraden (hier op youtube: https://www.youtube.com/playlist?list=PLcjgXQkHWH453km2BpJqYHzmkUkkjH5IB). Korte lesjes, dus ideaal voor wanneer je er maar eventjes mee wilt bezig zijn, én een ruime variatie aan soorten yoga (balans, puur rustgevend, eerder intensief; gericht op buik, armen...).
    Daarnaast doe ik tegenwoordig ook vaak lessen van Yoga with Adrienne (https://www.youtube.com/channel/UCFKE7WVJfvaHW5q283SxchA), omdat zij ook langere lessen heeft, waar je vb. een uur lang yoga kan doen (kan bij die andere natuurlijk ook, maar dan heb je wel 3x op een uur het begin- en eindgeneriekje ;-) Zij is nu ook gestart met een 30 Day Yoga Challenge, die ik ook eens ga uitproberen (zij het niet per se op 30 dagen).

    Leukste aan die beiden vind ik dat ze noch te zweverig (met chakra's hier en daar) zijn, noch te "Amerikaans" (in de zin van "zie ons hier eens zweten en afzien"; dat ontmoedigt mij eerder van nervositeit dan aan te moedigen). Yoga with Adrienne is soms een beetje zweverig, maar niet overdreven; ik heb er mij alleszins nog niet aan geërgerd en dat zegt wel wat ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook hier: bedankt voor de tip!

      Yoga wordt sowieso nog één van m'n maandelijkse doelen. Maar ik wist dat januari heel druk ging worden, dus ik wist ook dat het niet realistisch zou zijn om die er nu al bij te zetten. Ik ga in ieder geval de filmpjes al eens bekijken om me mentaal voor te bereiden! :-)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Kalkoenstoofvlees met kriekbier

Dit maakte ik met kerst bij m’n mama, maar ik vergat het simpelweg te bloggen. Aangezien volgende week de Vasten beginnen (wat voor mij betekent: Dagen Zonder Vlees), krijg je het receptje nu nog van mij. Je hebt nog een week de tijd om dit te maken. Ren maar snel naar de winkel, want het is de moeite! Stoofvlees maak je meestal niet voor twee, hé. Dit recept is voor een hele pot, genoeg voor zes personen. Of voor meerdere dagen met minder personen. Wat heb je nodig (6 personen)? 1,2 kg kalkoenstoofvlees 6 rode uien 6 teentjes knoflook 3 el lichte cassonade ( Kinnekessuiker .) 6 el rode wijnazijn 4 el maïzena 2 x 25 cl kriekbier 500 ml kippenbouillon 3 sneetjes peperkoek Mosterd 3 takjes verse tijm 3 blaadjes verse of gedroogde laurier Stoofvleeskruiden Peper & zout Bakboter Wat moet je doen? 1. Smelt een klont bakboter in een stoofpot en bak er het kalkoenstoofvlees in aan. Zorg ervoor dat het vlees niet op elkaar ligt, anders stooft het in

Kerstrecept: Varkenshaasje met druivensaus

Koken in een andere keuken dan de mijne, ik doe dat niet zo graag. Je weet niets staan. Je kan je eigen vertrouwde gerief niet gebruiken. En het ergst van al: je moet koken op een vreemd vuur. Soms heb je echter geen keuze. Op kerstavond bij de familie van je lief bijvoorbeeld. Normaal ben ik zen in de keuken, maar het kerstmaal – nu ja, het kersthoofdgerecht – voor zeven man bereiden op een vreemd vuur, dat bezorgt mij toch een beetje zenuwen. Zeker als het zo’n vuur is zonder vuur, een inductiekookplaat. *insert evil music* Ik zie graag een vlam. Ik heb voeling met een vlam. Ik weet precies hoe groot mijn vlam moet zijn om witloof te stoven. Bijvoorbeeld. Wat ik echter niet weet, is welke nummer ik daarvoor moet kiezen. Het witloof dat mijn kerstgerecht vergezelde, was dan ook niet hoe ik het wilde hebben. Ik hou van stronkjes die intact blijven, mooi gekarameliseerd zijn en hier en daar een bruin kleurtje hebben. Zeker op kerstavond. Maar Merlot zegt dat ik moet stoppen

Review kookboek Gino’s Pasta – Gino D’Acampo

Wanneer deze review online komt, zit ik nog onder de zuiderse zon te genieten van het beste wat Italië te bieden heeft. Daarom vond ik het wel toepasselijk om deze keer mijn favoriete Italiaanse kookboek te reviewen. Een boek vol pasta’s, mijn nummer één favoriete gerecht! Ik kocht Gino’s Pasta in 2011 op de Boekenbeurs. Toen ik het toonde aan vrienden en familie dachten ze allemaal dat ik het voor de looks van de schrijver had gekocht. Heel eerlijk? Neen! Hij doet mij zelfs niets eens iets. Ik vermeld dit er maar bij zodat je weet dat mijn lovende woorden helemaal niets met den Gino te maken hebben. Dit is gewoon één van die zeldzame kookboeken waaruit je letterlijk àlles zou willen maken. Indeling & inhoud Zoals wel meer kookboeken, begint ook dit met een korte inleiding van de auteur. Daarna volgen enkele bladzijden geschreven door voedingsdeskundige Juliette Kellow. Zij legt uit waarom pasta best past binnen een evenwichtig eetpatroon. Veel mensen hebben schri