Doorgaan naar hoofdcontent

Review kookboek Salade – Mindy Fox

Dit is één van de drie kookboeken die ik kocht op het Boekenfestijn in Antwerpen vorige maand. Naarmate de temperaturen stijgen krijg ik meer en meer zin in slaatjes. Van thuis uit heb ik geleerd dat dat zo hoort. Mijn moeder grijpt elk excuus aan om niet te hoeven koken. ‘Het is te warm’ was één van haar meest geldige. ‘Het is zaterdag’ was bijvoorbeeld ook zo’n reden.

In ieder geval, tijdens de zomermaanden schotelde mijn moeder mij ‘koude plat’ voor tot de sla, komkommer en tomaten mijn oren uitkwamen. Veel verder dan de combinatie van die groentjes kwam zij immers niet. Had zij dit boek toen maar gehad. Mindy Fox toont namelijk dat er veel meer onder de groentjeshemel is om een salade mee te maken….


Indeling & inhoud

Het boek begint met een woordje uitleg van de auteur. Mindy Fox, die ook schrijft voor het tijdschrift La Cucina Italiana vertelt waarom zij een heel boek aan salades wijdt.
De beste salades doen je alle ‘gezondheidsadviezen’ vergeten en laten je vooral genieten van het bereiden en het opeten van een mooi, gezond en bijzonder seizoensgerecht.
Ze geeft algemene tips voor ‘een geweldige salade’ en schrijft welk keukengerief onmisbaar is om bijzondere salades mee te maken. Die stukjes vind ik het minste van het hele boek aangezien ik er zelf niets uithaal. Uiteraard moet je sla met zachtheid behandelen en heb je een grote kom nodig om een salade in te mengen.


Snel over naar de recepten zelf! Die zijn opgedeeld in deze 7 hoofdstukken:
  • Eenvoudige salades om te combineren
  • Bladsalades
  • Eieren, aardappels & pasta
  • Groenten & granen
  • Vis
  • Wild & gevogelte
  • Vlees
 Elk hoofdstuk begint met een mooi voorblad met daarop de titel.


Na het laatste hoofdstuk staan wat – vooral Nederlandse – websites opgesomd waar je bepaalde ingrediënten van goede kwaliteit kan krijgen, zoals Aziatische producten, honing, Spaanse producten, specerijen

Het boek eindigt met een register waarin de recepten staan opgedeeld volgens ingrediënt, in alfabetische volgorde. Eerst staan dus alle recepten met aardappels, dan met amandelen, ansjovis, appel… In totaal staan er 100 recepten in dit kookboek.

Lay-out & foto’s

Bij de meeste recepten staat een foto, meestal is die paginagroot, maar soms staat er ook nog tekst op de fotopagina. Ik zou het liefst hebben dat bij elk recept een hele grote foto staat, maar dat is volgens mij in (bijna) geen enkel kookboek het geval. De foto’s zijn heel licht en aantrekkelijk. Eigenlijk is dat in de meeste van mijn kookboeken wel zo omdat ik heel hard selecteer op foto’s. Wanneer ik een kookboek opensla en de foto’s mij niet meteen aanspreken, doe ik het onverbiddelijk terug dicht en mag het niet mee naar huis.


Ook de lay-out van de recepten vind ik heel aantrekkelijk. Onder de grote titel staat een kleine persoonlijke inleiding van de auteur (vind ik altijd een ontzettend leuk extraatje!). De ingrediënten zijn vetgedrukt en de recepten zelf zijn opgedeeld in korte alinea’s. Doorheen het boek staan kadertjes met leuke tips of weetjes.


Recepten & ingrediënten

Hoewel het allemaal salades zijn, vind ik de recepten toch heel divers. Het boek bewijst dat salades helemaal niet saai of eentonig hoeven te zijn. De meeste salades in dit boek zijn hoofdgerechten, maar er staan ook voor- en bijgerechten in. Er staan koude, lauwe en warme salades in, vegetarische salades, salades met vlees of vis, met en zonder koolhydraten, met fruit, met en zonder sla… Noem maar op!


De meeste recepten zijn voor vier personen, maar je hebt er ook voor vier tot zes. De meeste ingrediënten zijn heel gewoon. Enkele uitzonderingen zijn Aleppo-peper, gerookt zeezout, ricotta salata (gezouten ricotta die ‘vast’ is en je dus kan snijden), freekeh (een graan uit het Midden-Oosten) en sumac (een citroenachtig kruid). Maar zo leer je natuurlijk nieuwe dingen kennen, wat alleen maar leuk is.

Het enige nadeel aan de recepten is dat in de ingrediëntenlijst alle groenten staan uitgedrukt in grammen. Bijvoorbeeld 80 g rode ui, 340 g aubergine, 450 g tomaten. Mij zegt dat absoluut niets. Ik heb veel liever aantallen.


aMuse ♥ ?

Ja! Dit boek is een aanrader voor wie graag veel verschillende salades uitprobeert. Dit zijn enkele van mijn favoriete recepten. 
  • Waterkers, avocado en grapefruit met dragon-sjalotvinaigrette
  • Rucola, pompoen en groene asperges met een eitje
  • Tabouleh met venkel en druiven
  • Sobanoedels met kip en limoen
  • Gebraden kip met pistache-aioli en geroosterde rode ui
  • Porchetta met rucola, druiven en amandelen
Morgen deel ik er eentje van op m’n blog. Als je de rest ook wil maken, kan je het boek in de meeste boekhandels of online vinden. Ik betaalde slechts € 9,95 op het Boekenfestijn. Maar normaal ligt de prijs iets hoger.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kalkoenstoofvlees met kriekbier

Dit maakte ik met kerst bij m’n mama, maar ik vergat het simpelweg te bloggen. Aangezien volgende week de Vasten beginnen (wat voor mij betekent: Dagen Zonder Vlees), krijg je het receptje nu nog van mij. Je hebt nog een week de tijd om dit te maken. Ren maar snel naar de winkel, want het is de moeite! Stoofvlees maak je meestal niet voor twee, hé. Dit recept is voor een hele pot, genoeg voor zes personen. Of voor meerdere dagen met minder personen. Wat heb je nodig (6 personen)? 1,2 kg kalkoenstoofvlees 6 rode uien 6 teentjes knoflook 3 el lichte cassonade ( Kinnekessuiker .) 6 el rode wijnazijn 4 el maïzena 2 x 25 cl kriekbier 500 ml kippenbouillon 3 sneetjes peperkoek Mosterd 3 takjes verse tijm 3 blaadjes verse of gedroogde laurier Stoofvleeskruiden Peper & zout Bakboter Wat moet je doen? 1. Smelt een klont bakboter in een stoofpot en bak er het kalkoenstoofvlees in aan. Zorg ervoor dat het vlees niet op elkaar ligt, anders stooft het in

Kerstrecept: Varkenshaasje met druivensaus

Koken in een andere keuken dan de mijne, ik doe dat niet zo graag. Je weet niets staan. Je kan je eigen vertrouwde gerief niet gebruiken. En het ergst van al: je moet koken op een vreemd vuur. Soms heb je echter geen keuze. Op kerstavond bij de familie van je lief bijvoorbeeld. Normaal ben ik zen in de keuken, maar het kerstmaal – nu ja, het kersthoofdgerecht – voor zeven man bereiden op een vreemd vuur, dat bezorgt mij toch een beetje zenuwen. Zeker als het zo’n vuur is zonder vuur, een inductiekookplaat. *insert evil music* Ik zie graag een vlam. Ik heb voeling met een vlam. Ik weet precies hoe groot mijn vlam moet zijn om witloof te stoven. Bijvoorbeeld. Wat ik echter niet weet, is welke nummer ik daarvoor moet kiezen. Het witloof dat mijn kerstgerecht vergezelde, was dan ook niet hoe ik het wilde hebben. Ik hou van stronkjes die intact blijven, mooi gekarameliseerd zijn en hier en daar een bruin kleurtje hebben. Zeker op kerstavond. Maar Merlot zegt dat ik moet stoppen

Review kookboek Gino’s Pasta – Gino D’Acampo

Wanneer deze review online komt, zit ik nog onder de zuiderse zon te genieten van het beste wat Italië te bieden heeft. Daarom vond ik het wel toepasselijk om deze keer mijn favoriete Italiaanse kookboek te reviewen. Een boek vol pasta’s, mijn nummer één favoriete gerecht! Ik kocht Gino’s Pasta in 2011 op de Boekenbeurs. Toen ik het toonde aan vrienden en familie dachten ze allemaal dat ik het voor de looks van de schrijver had gekocht. Heel eerlijk? Neen! Hij doet mij zelfs niets eens iets. Ik vermeld dit er maar bij zodat je weet dat mijn lovende woorden helemaal niets met den Gino te maken hebben. Dit is gewoon één van die zeldzame kookboeken waaruit je letterlijk àlles zou willen maken. Indeling & inhoud Zoals wel meer kookboeken, begint ook dit met een korte inleiding van de auteur. Daarna volgen enkele bladzijden geschreven door voedingsdeskundige Juliette Kellow. Zij legt uit waarom pasta best past binnen een evenwichtig eetpatroon. Veel mensen hebben schri