Doorgaan naar hoofdcontent

Tag: van 10 naar 1

Vandaag ben ik jarig. (Hiep hiep hoera voor mij!) Nu ja, ik bekijk het liever als ‘pakjesdag’ dan als m’n verjaardag. Ik ben immers gestopt met verjaren, 10 jaar geleden, toen ik 17 werd. Gelukkig stopten in mijn geval de pakjes niet. Gisteren gaf ik een High Tea Party voor m’n vrienden en familie, en ben ik onwijs verwend met cadeautjes. Enkele foto’s van het feestje en de pakjes bewaar ik voor een aparte blogpost.

Vandaag krijgen jullie een tag van mij die ik vond bij Serena van Beautylab. Het is een leuke, maar een moeilijke om uit te leggen. Lees hem maar gewoon en je zal wel doorhebben hoe de tag werkt. Iedereen met een blog krijgt van mij een stokje toegeworpen, maar er zijn enkele mensen die ik speciaal wil taggen: Lien van single-cooking.blogspot.com en de Happy Challenge-dames Kelly van kellycaresse.nl, Marieke van mariekevanwoesik.nl en Lisanne van lisanneleeft.nl.


10 dingen over mijzelf

1. M’n verjaardag (vandaag!) valt op St. Patrick’s Day (de Ierse feestdag), ik heb rood haar, houd van Baileys en spreek perfect Engels. I could be so Irish!
2. Ik werd geboren met een dikke bos gitzwarte haren. Gelukkig werden die snel vlammend rood. Niet dat ik zwart haar niet mooi vind, maar het zou helemaal niet staan bij mijn bleke huidje.
3. Ik heb heel veel dingen pas leren eten toen ik alleen ging wonen, simpelweg omdat mijn moeder ze nooit klaarmaakte of gebruikte. Enkele voorbeelden zijn avocado, aubergine, knolselder, mozzarella, olijven, pompoen, venkel, zongedroogde tomaten… Als ik het lijstje zo bekijk, kan ik het zelf amper geloven. In meer dan de helft van alle recepten op m’n blog zitten die dingen!
4. Ik ben ontzettend onhandig. Voor mij hoeft er geen sneeuw te liggen om te vallen op straat. Of gewoon in de living. Of eender waar.
5. Ik draag bijna nooit oorbellen. Op één of andere manier vind ik dat niet zo bij mij passen. Al houdt mij dat niet tegen om er te blijven kopen.
6. Eén van mijn eigen favoriete uiterlijke kenmerken – naast m’n rode haren – zijn mijn fijne vingertjes.
7. Ik vertel soms hele verhalen in m’n hoofd en zeg dan plots één zin luidop zonder te beseffen dat mijn vriend niet heeft gehoord wat daar in mijn hoofd aan vooraf is gegaan.
8. Ik weet altijd wanneer ik wakker word nog wat ik heb gedroomd. Ik droom ook elke nacht heel levendig en praat of huil soms in mijn slaap. Het meest beruchte zinnetje waarmee ik mijn vriend in het midden van de nacht eens heb doen wakker schrikken was ‘goedenavond en welkom!’
9. Mijn droomautootje is een Skoda Fabia in de kleur Rosso Brunello.
10. Mijn inwendige thermostaat staat niet goed afgesteld. Ik heb het altijd koud wanneer anderen het aangenaam warm hebben, en vind het aangenaam wanneer anderen niet weten waar kruipen van de hitte.


9 dingen die ik leuk vind

1. Spelen met hondjes. Ik denk soms dat ik er in een vorig leven zelf eentje was.
2. Films die uit meerdere delen bestaan. Ik hou ervan om helemaal te kunnen opgaan in een verhaal. Mijn favoriete films zijn allemaal minstens driedelig: Lord of the Rings, Star Wars, X-Men
3. Spaghetti eten voor de tv.
4. Wanneer mensen me een compliment geven over m’n haarkleur. Ik weet niet goed waarom, maar dat is het mooiste compliment (op het vlak van uiterlijk) dat je me kan geven.
5. Pakjes krijgen en openmaken. Maakt niet uit wat erin zit. Met alles waar een papiertje rondzit, krijg je me blij.
6. Zingen, uit volle borst! Al durf ik het (zelfs na 4 jaar!) nog steeds niet goed in het bijzijn van m’n vriend. Hij kijkt ook altijd zo vreemd als ik toch eens onbewust begin te zingen.
7. De schrijfroes. Soms ben ik zo geconcentreerd aan het schrijven dat hele teksten uit m’n vingers stromen waarvan ik achteraf, wanneer ik ze zelf teruglees, pas goed besef wat erin staat. De tijd lijkt stil te staan wanneer ik in mijn schrijfroes zit en plots een hele sprong te maken wanneer ik eruit ‘ontwaak’. Raar, maar leuk!
8. Slapen in verse lakens.
9. Boeken verslinden. Ik houd al m’n hele leven ontzettend van lezen. Jammer genoeg lijk ik daar met elk jaar dat verstrijkt minder tijd voor te hebben. Al mààk ik er de laatste maanden steeds meer tijd voor, en daar ben ik zelf heel blij mee.

‘The time you enjoyed wasting was not wasted.’ – John Lennon


8 dingen die ik niet leuk vind

1. Spinnen. Ik háát spinnen. Mijn grootste vrees is dat er een dikke, grote spin zit wanneer ik alleen thuis ben. Wat dan? Nee, echt: WAT DAN?
2. In een regenbui terechtkomen wanneer m’n haar net is gewassen. Ik was m’n haar maar één keer in de vier à vijf dagen, dus wanneer dat gebeurt, moet ik nog dagenlang met frizzy haar rondlopen.
3. Het gevoel van té vol te zitten. Ik eet veel liever tot ik net genoeg heb dan tot ik écht niet meer kan.
4. Een vod vastnemen zonder huishoudhandschoenen. Ik vermoed dat ik een lichte vorm van smetvrees heb.
5. Vroeg moeten opstaan. Helaas moet dat elke werkdag. Hoe vroeg ik de avond daarvoor ook ga slapen, wanneer ik er vroeg uit moet, ben ik niet uitgeslapen. Elke ochtend is een gevecht met mezelf om uiteindelijk toch uit bed te stappen.
6. Rokers. Ieuw.
7. ’s Morgens niet weten wat aan te doen. Ik heb de twee problemen die alle vrouwen hebben: te weinig plek voor al m’n kleren en niets om aan te doen.
8. ‘Onecht’ lachen. Lachen moet oprecht zijn, anders doe je het beter niet, vind ik. Ik heb het niet over glimlachen, maar echt over uit volle borst lachen. Mensen lachen heel vaak uit beleefdheid en ik kan daar om één of andere reden echt niet tegen.



7 plekken waar ik graag kom

1. Nederland. Ik kan me op veel vlakken meer vinden in de Nederlandse openheid dan in de Belgische geslotenheid.
2. In boekenwinkels. Wanneer ik er vijf tegenkom, ga ik ze alle vijf binnen en kom ik er het eerste halfuur niet meer uit.
3. Op marktjes. De lokale markt bezoeken is altijd één van m’n favoriete dingen op reis, maar ook in m’n eigen stad wandel ik graag langs alle kraampjes op de wekelijkse markt.
4. Het Paleis in Antwerpen. Ik vind er àltijd mooie kleedjes die mijn naam schreeuwen.
5. De dijk aan de straat waar ik opgroeide. Het is daar zo mooi en rustig om te wandelen of te fietsen. Bovendien heb ik daar veel herinneringen aan m’n hondje.
6. De familie van mijn vriend. Door allerlei omstandigheden ken ik m’n eigen familie niet (zo goed), maar mijn ‘schoonfamilie’ maakt veel goed.
7. Ons eigen huisje, en dan vooral onze ‘leeskamer’. Ik houd van op reis gaan, maar vind thuiskomen ook nooit erg. Mijn favoriete plekje in ons huis is de leeszetel. Ik nestel me er heel graag en vaak met een boek en een tas koffie. En dan is mijn uitzicht onze mooie teakhouten boekenkast. Zalig.


6 manieren om mijn hart te winnen

1. Mij aan het lachen maken. De stop-ik-kan-niet-meer-ademen soort.
2. Een passie hebben, voor eender wat.
3. Alles lusten of tenminste alles willen proeven.
4. Mannelijke handen hebben.
5. Langer haar, een stoppelbaard en een bril hebben.
6. Niet beseffen dat je knap bent.

5 plaatsen waar ik nog heen wil

1. New York City.
2. Australië. Iedereen die daar naartoe gaat, wordt helemaal verliefd op het land. Ik ben zo benieuwd! Het liefst wil ik er eens naartoe met Ecarlate trouwens.
3. De Provence, liefst met een cabrio ter beschikking.
4. Ierland, op mijn verjaardag.
5. Scandinavië, Japan, China, Indonesië… Oké, ik ben aan het valsspelen.

4 dingen of personen waar ik niet zonder kan

1. Mijn vriend, familie en vrienden. (Ik mag die allemaal als één puntje rekenen, hé?).
2. Mijn blog/schrijven. Bloggen is voor mij blijheid.
3. De zon (vitamine D!).
4. Pasta. Nu ja, ik zou wel zonder pasta kunnen, maar ik zou het niet wíllen.


3 lievelingsliedjes

1. Bittersweet Symphony – The Verve: dit liedje doet me altijd denken aan de film Cruel Intentions, één van m’n absolute lievelingsfilms tijdens m’n tienerjaren.
2. The Blower’s Daughter – Damien Rice: ook dit lied associeer ik met een film, Closer. Ik houd ontzettend van de stem van Damien Rice.
3. Teenage Wasteland – The Who: deze plaat moet je onwijs luid zetten en je moet plek hebben om in het rond te springen.

2 wensen

1. Terug een hondje in huis hebben.
2. Van m’n hobby (mijn blog) m’n werk kunnen maken.

1 laatste woord of zin

Geniet van vandaag alsof het je verjaardag is, dat ga ik ook doen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kalkoenstoofvlees met kriekbier

Dit maakte ik met kerst bij m’n mama, maar ik vergat het simpelweg te bloggen. Aangezien volgende week de Vasten beginnen (wat voor mij betekent: Dagen Zonder Vlees), krijg je het receptje nu nog van mij. Je hebt nog een week de tijd om dit te maken. Ren maar snel naar de winkel, want het is de moeite! Stoofvlees maak je meestal niet voor twee, hé. Dit recept is voor een hele pot, genoeg voor zes personen. Of voor meerdere dagen met minder personen. Wat heb je nodig (6 personen)? 1,2 kg kalkoenstoofvlees 6 rode uien 6 teentjes knoflook 3 el lichte cassonade ( Kinnekessuiker .) 6 el rode wijnazijn 4 el maïzena 2 x 25 cl kriekbier 500 ml kippenbouillon 3 sneetjes peperkoek Mosterd 3 takjes verse tijm 3 blaadjes verse of gedroogde laurier Stoofvleeskruiden Peper & zout Bakboter Wat moet je doen? 1. Smelt een klont bakboter in een stoofpot en bak er het kalkoenstoofvlees in aan. Zorg ervoor dat het vlees niet op elkaar ligt, anders stooft het in

Kerstrecept: Varkenshaasje met druivensaus

Koken in een andere keuken dan de mijne, ik doe dat niet zo graag. Je weet niets staan. Je kan je eigen vertrouwde gerief niet gebruiken. En het ergst van al: je moet koken op een vreemd vuur. Soms heb je echter geen keuze. Op kerstavond bij de familie van je lief bijvoorbeeld. Normaal ben ik zen in de keuken, maar het kerstmaal – nu ja, het kersthoofdgerecht – voor zeven man bereiden op een vreemd vuur, dat bezorgt mij toch een beetje zenuwen. Zeker als het zo’n vuur is zonder vuur, een inductiekookplaat. *insert evil music* Ik zie graag een vlam. Ik heb voeling met een vlam. Ik weet precies hoe groot mijn vlam moet zijn om witloof te stoven. Bijvoorbeeld. Wat ik echter niet weet, is welke nummer ik daarvoor moet kiezen. Het witloof dat mijn kerstgerecht vergezelde, was dan ook niet hoe ik het wilde hebben. Ik hou van stronkjes die intact blijven, mooi gekarameliseerd zijn en hier en daar een bruin kleurtje hebben. Zeker op kerstavond. Maar Merlot zegt dat ik moet stoppen

Review kookboek Gino’s Pasta – Gino D’Acampo

Wanneer deze review online komt, zit ik nog onder de zuiderse zon te genieten van het beste wat Italië te bieden heeft. Daarom vond ik het wel toepasselijk om deze keer mijn favoriete Italiaanse kookboek te reviewen. Een boek vol pasta’s, mijn nummer één favoriete gerecht! Ik kocht Gino’s Pasta in 2011 op de Boekenbeurs. Toen ik het toonde aan vrienden en familie dachten ze allemaal dat ik het voor de looks van de schrijver had gekocht. Heel eerlijk? Neen! Hij doet mij zelfs niets eens iets. Ik vermeld dit er maar bij zodat je weet dat mijn lovende woorden helemaal niets met den Gino te maken hebben. Dit is gewoon één van die zeldzame kookboeken waaruit je letterlijk àlles zou willen maken. Indeling & inhoud Zoals wel meer kookboeken, begint ook dit met een korte inleiding van de auteur. Daarna volgen enkele bladzijden geschreven door voedingsdeskundige Juliette Kellow. Zij legt uit waarom pasta best past binnen een evenwichtig eetpatroon. Veel mensen hebben schri