Doorgaan naar hoofdcontent

Happy Challenge week 4: wat ik wil veranderen

De Happy Challenge is een initiatief van medeblogsters KellyMarieke en Lisanne. Gedurende 10 weken geven zij elke week een opdracht of stellen zij een vraag die je op jouw eigen manier mag invullen of beantwoorden. Het kan heel waardevol en leuk zijn om na te denken over dingen waar je anders niet bij zou stilstaan, om te ‘moeten’ schrijven over een bepaald onderwerp en te kijken wat er uit je vingers stroomt, welke woorden je computerscherm vullen.

Dit is mijn invulling van de vierde opdracht: welke dingen wil jij in je leven veranderen?
De derde opdracht (visualiseer je droom) liet ik aan mij voorbijgaan omdat ik die zonder het op dat moment te beseffen al had uitgevoerd in de droom-plog die ik maakte voor opdracht 2. Maar met deze vierde opdracht blog ik weer gezellig mee.

Ik wil minder…

1. ???

Wanneer ik nadenk over wat ik wil veranderen in m’n leven, komt één ding meteen bij me op. Het is het allereerste voornemen dat ik eind december maakte. De mensen die me persoonlijk kennen, weten wat ik ermee bedoel. Ik wil het graag, maar het is echt nog te vroeg om erover te schrijven op m’n blog. Wanneer ik het later dit jaar waarmaak, kan ik erover bloggen.

2. …moeten van mezelf

Ik wil stoppen met mezelf verplichtingen op te leggen en me slecht te voelen wanneer ik die niet nakom. In mijn geval hebben die verplichtingen het vaakst te maken met het huishouden. Van wie móet ik de was eigenlijk elke week bijhouden? Wat is er zo erg aan twee of zelfs drie volle manden strijk (zolang je nog kleren hebt om aan te doen)? Wat maakt het uit dat je stiekem al een tijdje niet hebt gestofzuigd? Ik wil af en toe ‘foert’ zeggen zonder schuldgevoel. Het huishouden laten voor wat het is en ergens naartoe gaan waar ik niet moet maar wel wíl zijn. Iets gaan doen wat niet nuttig maar wel leuk is. Of gewoon heel veel niets doen. In mijn pyjama. Zomaar, omdat het kan.
Bron foto: weheartit 

3. …onzeker zijn

Mijn vriendje zegt het heel vaak tegen me: ‘onzéker mieke!’ Hij heeft helemaal gelijk. Ik ben onzeker op alle vlakken, behalve koken. (Op vlak van koken grenst mijn zelfzekerheid dan weer aan arrogantie.) Ik voel me nog steeds dat dikkerdje van vroeger. Ik vraag me vaak af waarom iemand zou willen lezen wat ik neerschrijf (mijn liefje heeft me echt moeten pushen om een blog te beginnen). Ik houd me in gezelschap liever op de achtergrond. Kortom: ik gedraag me alsof het niet de moeite waard is om me te leren kennen. En ik besef de laatste tijd meer en meer hoe fout dat is. Ik ben wél interessant. Ik heb wél dingen te vertellen. Ik ben intelligent en best wel grappig. En ik moet dringend leren om mij daarnaar te gedragen.

Ik wil meer…

1. …positiviteit

Volgens mij kan je (bijna) elke negatieve gedachte omzetten in een positieve, en dat wil ik vanaf nu ook gaan doen. Ik geef enkele voorbeelden:
  • Ik wou dat mijn moeder mij niet alleen had moeten opvoeden. Mijn moeder heeft mij getoond dat alles gaat als het moet, en dat je nooit mag opgeven.
  • Ik was graag af en toe op reis geweest als kind. Doordat ik als kind niet op reis ben geweest, heb ik elke reis die ik al heb gemaakt heel bewust kunnen beleven en ben ik extra dankbaar dat ik kan reizen, omdat ik weet dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is.
  • Ik zou graag een grotere keuken hebben. Ik heb dan wel geen grote keuken, maar ik heb plek genoeg. Ik weet elke dag wat lekkers op de borden te toveren in m’n keukentje. En ook niet onbelangrijk: mijn kleine keukentje is sneller gekuist dan de grote keuken uit mijn dromen.
  • Ik zou graag een eigen autootje hebben. Doordat ik geen auto heb, moet ik alles met de fiets doen. Zo kom ik vanzelf aan m’n dagelijkse beweging en frisse buitenlucht.
Bron foto: weheartit

2. …spontaan zijn

Dagen zien er heel snel hetzelfde uit. Opstaan, gaan werken, thuiskomen, koken, wat in het huishouden doen of bloggen, tv-kijken. Ik vind het een heel gevaarlijke val. Zeker in de winter trap ik er te vaak in. Voorspelbaarheid is saai. Ik wil niet dat elke dag van mijn leven er hetzelfde uitziet, dus ik moet het patroon af en toe doorbreken. Ik wil ’s avonds niet steeds naar de tv zitten staren, maar af en toe eens simpelweg naar buiten gaan. Iets gaan doen! Een onverwacht bezoekje brengen aan een vriendin. Me ergens buiten op een bankje installeren met een boek. Gaan picknicken in een park. Of gewoon yoga-oefeningen doen op de mat. Eender wat!

3. …bloggen

In de allereerste Happy Challenge-opdracht schreef ik al hoeveel ik van bloggen houd. Ik wil er dan ook heel graag nog in groeien. Onlangs is m’n lay-out veranderd (wat vind jij ervan?). Een leuke eerste stap, maar ik wil meer! Ik wil een eigen spiegelreflexcamera (aanraders, iemand?). Ik wil zelf m’n eigen foto’s leren maken en bewerken (nu doet mijn vriendje dat grotendeels voor mij). Ik wil meer variatie brengen in m’n blogposts, ideeën sneller uitwerken,vaker posten en meer vooruit schrijven. Ik wil er alles aan doen opdat jij het even leuk gaat vinden om hier te kunnen lezen als ik het vind om hier te kunnen schrijven.

Reacties

  1. Heel mooie blog! (Ook van uitzicht, zou willen dat ik het zo mooi kreeg...)
    Ik steun je in je voornemens! Vooral je voornemen om positiever te denken vind ik leuk.

    Groetjes
    Jody
    soucisetpetitbonheur.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Voor de lay-out van mijn blog, krijg ik veel hulp van m'n vriend. Hij zit liever te 'frutselen' met zo'n dingen dan ik. :-)

      Verwijderen
  2. Je lay-out is echt heel erg bijzonder. Wauw! En wat een goede voornemens, het positief denken vind ik een hele mooie en je hebt ook goede voorbeelden gegeven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het complimentje over m'n lay-out. Ik moet oudere berichten wel nog aan de nieuwe lay-out aanpassen, maar ik kom er wel! :-)

      Verwijderen
  3. Goede voornemens. Leuk dat je aan deze challenge meedoet. Ik doe zelf niet mee maar ik vind het heerlijk om al die positieve blogjes te lezen overal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de reactie! Heel leuk dat je even laat weten dat je meeleest. :-)

      Verwijderen
  4. Wat een leuke blog heb je! Bedankt voor je reactie bij mijn uitwerking van de opdracht!
    Ik vind dat je hem mooi uitgewerkt hebt hoor! Vooral het 'moeten van jezelf' en 'minder onzeker zijn' spreken mij enorm aan, heb ik ook last van! En positiviteit vind ik heel mooi beschreven! Eigenlijk zou ik ook meer moeten kijken naar wat ik wel heb/hoe het wel gaat, dan alles wat ik niet heb of nog wil hebben! :-*

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor het mooie compliment over m'n blog en deze blogpost in het bijzonder.

      Wat ik heb geschreven bij positiviteit moet je echt eens toepassen. Het zal je verbazen hoe goed dit werkt. :-)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Kalkoenstoofvlees met kriekbier

Dit maakte ik met kerst bij m’n mama, maar ik vergat het simpelweg te bloggen. Aangezien volgende week de Vasten beginnen (wat voor mij betekent: Dagen Zonder Vlees), krijg je het receptje nu nog van mij. Je hebt nog een week de tijd om dit te maken. Ren maar snel naar de winkel, want het is de moeite! Stoofvlees maak je meestal niet voor twee, hé. Dit recept is voor een hele pot, genoeg voor zes personen. Of voor meerdere dagen met minder personen. Wat heb je nodig (6 personen)? 1,2 kg kalkoenstoofvlees 6 rode uien 6 teentjes knoflook 3 el lichte cassonade ( Kinnekessuiker .) 6 el rode wijnazijn 4 el maïzena 2 x 25 cl kriekbier 500 ml kippenbouillon 3 sneetjes peperkoek Mosterd 3 takjes verse tijm 3 blaadjes verse of gedroogde laurier Stoofvleeskruiden Peper & zout Bakboter Wat moet je doen? 1. Smelt een klont bakboter in een stoofpot en bak er het kalkoenstoofvlees in aan. Zorg ervoor dat het vlees niet op elkaar ligt, anders stooft het in

Kerstrecept: Varkenshaasje met druivensaus

Koken in een andere keuken dan de mijne, ik doe dat niet zo graag. Je weet niets staan. Je kan je eigen vertrouwde gerief niet gebruiken. En het ergst van al: je moet koken op een vreemd vuur. Soms heb je echter geen keuze. Op kerstavond bij de familie van je lief bijvoorbeeld. Normaal ben ik zen in de keuken, maar het kerstmaal – nu ja, het kersthoofdgerecht – voor zeven man bereiden op een vreemd vuur, dat bezorgt mij toch een beetje zenuwen. Zeker als het zo’n vuur is zonder vuur, een inductiekookplaat. *insert evil music* Ik zie graag een vlam. Ik heb voeling met een vlam. Ik weet precies hoe groot mijn vlam moet zijn om witloof te stoven. Bijvoorbeeld. Wat ik echter niet weet, is welke nummer ik daarvoor moet kiezen. Het witloof dat mijn kerstgerecht vergezelde, was dan ook niet hoe ik het wilde hebben. Ik hou van stronkjes die intact blijven, mooi gekarameliseerd zijn en hier en daar een bruin kleurtje hebben. Zeker op kerstavond. Maar Merlot zegt dat ik moet stoppen

Review kookboek Gino’s Pasta – Gino D’Acampo

Wanneer deze review online komt, zit ik nog onder de zuiderse zon te genieten van het beste wat Italië te bieden heeft. Daarom vond ik het wel toepasselijk om deze keer mijn favoriete Italiaanse kookboek te reviewen. Een boek vol pasta’s, mijn nummer één favoriete gerecht! Ik kocht Gino’s Pasta in 2011 op de Boekenbeurs. Toen ik het toonde aan vrienden en familie dachten ze allemaal dat ik het voor de looks van de schrijver had gekocht. Heel eerlijk? Neen! Hij doet mij zelfs niets eens iets. Ik vermeld dit er maar bij zodat je weet dat mijn lovende woorden helemaal niets met den Gino te maken hebben. Dit is gewoon één van die zeldzame kookboeken waaruit je letterlijk àlles zou willen maken. Indeling & inhoud Zoals wel meer kookboeken, begint ook dit met een korte inleiding van de auteur. Daarna volgen enkele bladzijden geschreven door voedingsdeskundige Juliette Kellow. Zij legt uit waarom pasta best past binnen een evenwichtig eetpatroon. Veel mensen hebben schri