Doorgaan naar hoofdcontent

Week 32-35 (augustus): Rock bottom is made of cereal

In augustus zijn we een aantal keer gaan eten en heb ik een heel aantal keer alleen moeten eten. Hoewel ik dan meestal iets voor mezelf klaarmaak, had ik daar de afgelopen weken minder zin in. Het werden restjes uit de diepvries, brood met een eitje, soep met brood, zelfs ontbijtgranen (ik schaam me diep, ja).

Ik liep niet bepaald over van de inspiratie. Daarom sla ik mijn weekmenu 4 weekjes over en maak ik er ineens een maandmenu van. Ik bespaar jullie de oninteressante omeletjes en toon enkel de dingen waar ik een greintje liefde en inspiratie heb in gestopt.

Tagliatelle met zongedroogde tomatenpesto – Dit is het resultaat van om 19.00 thuiskomen
met een knorrende maag en geen plan. Geen plan is soms het beste plan! Njam!


Linguine met prei, gerookte zalm en dille – Ik was nooit een fan van dille, maar gewoon omdat ik prei eens met een ander kruid dan tijm wilde combineren, besloot ik dille een tweede kans te geven. Mijn smaakpapillen zijn hun rebelse puberjaren duidelijk voorbij. En kijk eens hoe mooi die verschillende tinten groen zijn!

Pasta pomodoro e basilico – Ik ben een Italiaantje in het diepst van m’n gedachten.

Tagliatelle met zongedroogde tomatenpesto – Weer, ja. Ik ben een kleine perfectionist.
In vergelijking met deze zongedroogde tomatenpesto stond de vorige zongedroogde tomatenpesto in zijn kinderschoenen. Deze pesto draagt pumps! Ik perfectioneerde de verhoudingen tussen de ingrediënten,
en voegde mozzarella toe voor de afwisseling, het evenwicht en de (drie)kleur.

Bloemkoolrijst met zalm – “Amai, da’s goeie puree!,” zei Merlot na zijn eerste hap bloemkoolrijst.
Die uitspraak helpt me soms nog door moeilijke momenten. PS: Het was geen grapje, ik heb het gecheckt.


Pasta met venkel, scampi’s en dille – Mijn ontluikende liefde voor dille moest eventjes worden verkend.
Het pimpt niet alleen prei!


Lasagne met asperges en prei – Er lagen nog twee porties asperges in de diepvries, en voor het helemaal schandalig wordt om nog asperges op het menu te zetten, besloot ik er algauw enkele in een lasagne te verstoppen.
Samen met een prei die nog rondzwierf in de kelder. En een witte wijnsaus omdat ik geen zin had in bechamel.
Ik maakte vier porties (voor twee dagen). Merlot at er meteen drie op.


Pasta met tomaat, basilicum en scampi’s – Na de lasagne-affaire moest ik de volgende dag een plan B verzinnen. Gelukkig is dat heel makkelijk wanneer je altijd verschillende Oil &Vinegar kruidenmengelingen 
in de kast hebt staan en tomaatjes in de ijskast hebt liggen. 
PS: ik weet dat je tomaten blijkbaar niet in de ijskast mag bewaren, 
maar ik weet niet waarom niet. Mijn tomaten klagen nooit over de koude.

Marokkaans-mediterrane couscoussalade met kip – Eventjes schaamteloos reclame maken en Artoo blij maken in één klap. Het was al véél te lang geleden dat we couscous hadden gegeten en ik blijf deze combinatie het allerlekkerst vinden! Ik deed wel eens zot en gebruikte groene in plaats van zwarte olijven! (Vat dit alsjeblief ironisch op.)

Ladies’ night! – Hoewel we vroeger onafscheidelijk waren, hebben Ecarlate, Ettie en ik dit veel te lang niet gedaan! Gelukkig brengen we daar nu volop verandering in. Het eten van onze vorige Ladies’ Night (bij Ettie thuis)
was amper verteerd of we hielden er nog eentje, deze keer nog eens bij mij.
Kijk eens wat een mooie tafel Merlot voor ons heeft gedekt!


Rodekoolsoep – Het kon zo niet langer. Er moest echt dringend iets aan worden gedaan. Dit mocht niet blijven duren. Ettie had m’n rodekoolsoep nog niet geproefd! In het vervolg moet ik m’n eigen blog wel beter lezen.
Ik vergat de azijn op het juiste moment toe te voegen, waardoor de kleur een beetje anders is.
Wanneer je de azijn aan het begin toevoegt, behoudt de speciale rood-paarse kleur haar intensiteit veel beter.
Gelukkig liet Ettie zich niet afschrikken door de kleur, maar wel overweldigen door de smaak.


Parmigiana (nog zonder parmigiana) – Het kon zo niet langer. Er moest echt dringend iets aan worden gedaan.
Dit mocht niet blijven duren. Ettie en Ecarlate hadden m’n Parmigiana di Melanzane nog niet geproefd!


Parmigiana (ondertussen met parmigiana) – Geen foto van de post-oven Parmigiana wegens onmogelijk
om deftig op een bord te krijgen. Gelukkig lieten Ettie en Ecarlate zich niet afschrikken door the mess,
maar wel overweldigen door de smaak. Dit blijft toch echt wel het toppertje aller toppertjes, zenne!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kalkoenstoofvlees met kriekbier

Dit maakte ik met kerst bij m’n mama, maar ik vergat het simpelweg te bloggen. Aangezien volgende week de Vasten beginnen (wat voor mij betekent: Dagen Zonder Vlees), krijg je het receptje nu nog van mij. Je hebt nog een week de tijd om dit te maken. Ren maar snel naar de winkel, want het is de moeite! Stoofvlees maak je meestal niet voor twee, hé. Dit recept is voor een hele pot, genoeg voor zes personen. Of voor meerdere dagen met minder personen. Wat heb je nodig (6 personen)? 1,2 kg kalkoenstoofvlees 6 rode uien 6 teentjes knoflook 3 el lichte cassonade ( Kinnekessuiker .) 6 el rode wijnazijn 4 el maïzena 2 x 25 cl kriekbier 500 ml kippenbouillon 3 sneetjes peperkoek Mosterd 3 takjes verse tijm 3 blaadjes verse of gedroogde laurier Stoofvleeskruiden Peper & zout Bakboter Wat moet je doen? 1. Smelt een klont bakboter in een stoofpot en bak er het kalkoenstoofvlees in aan. Zorg ervoor dat het vlees niet op elkaar ligt, anders stooft het in

Kerstrecept: Varkenshaasje met druivensaus

Koken in een andere keuken dan de mijne, ik doe dat niet zo graag. Je weet niets staan. Je kan je eigen vertrouwde gerief niet gebruiken. En het ergst van al: je moet koken op een vreemd vuur. Soms heb je echter geen keuze. Op kerstavond bij de familie van je lief bijvoorbeeld. Normaal ben ik zen in de keuken, maar het kerstmaal – nu ja, het kersthoofdgerecht – voor zeven man bereiden op een vreemd vuur, dat bezorgt mij toch een beetje zenuwen. Zeker als het zo’n vuur is zonder vuur, een inductiekookplaat. *insert evil music* Ik zie graag een vlam. Ik heb voeling met een vlam. Ik weet precies hoe groot mijn vlam moet zijn om witloof te stoven. Bijvoorbeeld. Wat ik echter niet weet, is welke nummer ik daarvoor moet kiezen. Het witloof dat mijn kerstgerecht vergezelde, was dan ook niet hoe ik het wilde hebben. Ik hou van stronkjes die intact blijven, mooi gekarameliseerd zijn en hier en daar een bruin kleurtje hebben. Zeker op kerstavond. Maar Merlot zegt dat ik moet stoppen

Review kookboek Gino’s Pasta – Gino D’Acampo

Wanneer deze review online komt, zit ik nog onder de zuiderse zon te genieten van het beste wat Italië te bieden heeft. Daarom vond ik het wel toepasselijk om deze keer mijn favoriete Italiaanse kookboek te reviewen. Een boek vol pasta’s, mijn nummer één favoriete gerecht! Ik kocht Gino’s Pasta in 2011 op de Boekenbeurs. Toen ik het toonde aan vrienden en familie dachten ze allemaal dat ik het voor de looks van de schrijver had gekocht. Heel eerlijk? Neen! Hij doet mij zelfs niets eens iets. Ik vermeld dit er maar bij zodat je weet dat mijn lovende woorden helemaal niets met den Gino te maken hebben. Dit is gewoon één van die zeldzame kookboeken waaruit je letterlijk àlles zou willen maken. Indeling & inhoud Zoals wel meer kookboeken, begint ook dit met een korte inleiding van de auteur. Daarna volgen enkele bladzijden geschreven door voedingsdeskundige Juliette Kellow. Zij legt uit waarom pasta best past binnen een evenwichtig eetpatroon. Veel mensen hebben schri