Doorgaan naar hoofdcontent

Dagen Zonder Vlees


Ja, lap, hé. Dit is weer een perfect voorbeeld van hoe God slechte christenen straft. De vasten, Aswoensdag, al die dingen, ik ben er helemaal niet van op de hoogte. Dat ik daardoor Pannenkoekendag (also known as Maria Lichtmis) heb gemist, tot daar nog aan toe, tenslotte lust ik helemaal niet zo graag pannenkoeken. Bovendien heb ik daarmee weer enkele calorieën uitgespaard. Maar helemaal uit het oog verliezen dat het vandaag al Aswoensdag en dus de eerste van de 40 Dagen Zonder Vlees is, dat vind ik een veel ergere straf van God!

Logo DZV

Doordat ik er helemaal niet aan heb gedacht, ben ik er ook helemaal niet op voorbereid. Integendeel zelfs. Toevallig staat er morgen en overmorgen vlees op het menu. Ik bedoel, seriously, jullie kunnen het nakijken in mijn weekmenu's: hoe vaak komt dat voor bij mij? En ik kan er écht niet onderuit, want ik heb Merlot beloofd om morgen één van zijn lievelingsgerechten te maken, en daar zitten nu eenmaal spekjes in. Een goed liefje zijn, je moet er soms wat voor over hebben. En overmorgen komen Ecarlate en haar kersverse echtgenoot eten, en het menu voor dat etentje ligt ook al vast.

Gelukkig ben ik een veel betere Belg dan ik een christen ben. Al klinkt die stelling ook een beetje belachelijk als ik me bedenk dat het al van januari 2011 geleden is dat ik nog frieten heb gegeten. Maar soit, waar ik naartoe wou, is dat ik als goede Belg al een achterpoortje heb ontdekt.

Officieel duren de Dagen Zonder Vlees van vandaag, woensdag 13 februari 2013, tot en met zaterdag 30 maart 2013. Als je goed rekent – of de vakjes in je agenda nauwkeurig telt – dan zijn dat 46 dagen, terwijl de vastenperiode eigenlijk maar 40 dagen hoort te zijn! Aha!

De site van DZV zegt het trouwens ook: om een score van 40 op 40 te halen, mag je tussen 13 februari 2013 en 30 maart 2013 één dag per week vlees eten. Als je dat een beetje creatief interpreteert, komt dat neer op 6 vleesjesdagen. Ik kan dus toch nog meedoen, hoera! Bovendien leerde de DZV-site mij dat ze ook helemaal niet zo streng zijn op vis. Uiteraard is het niet de bedoeling dat je dan 46 dagen vis gaat eten, maar af en toe mag zeker zonder schaamrood op de wangen.

Dus, omdat lijstjes altijd leuk zijn:

Ik doe mee!
Dagen Zonder Vlees (13-02-2013 – 30-03-2013)
  • 40 Dagen écht Zonder Vlees,
    • waarvan maximum 15 dagen vis,
    • dus eigenlijk minstens 25 dagen écht veggie.
  • Maximum 6 dagen vlees.

Wie doet nog mee?

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Kalkoenstoofvlees met kriekbier

Dit maakte ik met kerst bij m’n mama, maar ik vergat het simpelweg te bloggen. Aangezien volgende week de Vasten beginnen (wat voor mij betekent: Dagen Zonder Vlees), krijg je het receptje nu nog van mij. Je hebt nog een week de tijd om dit te maken. Ren maar snel naar de winkel, want het is de moeite! Stoofvlees maak je meestal niet voor twee, hé. Dit recept is voor een hele pot, genoeg voor zes personen. Of voor meerdere dagen met minder personen. Wat heb je nodig (6 personen)? 1,2 kg kalkoenstoofvlees 6 rode uien 6 teentjes knoflook 3 el lichte cassonade ( Kinnekessuiker .) 6 el rode wijnazijn 4 el maïzena 2 x 25 cl kriekbier 500 ml kippenbouillon 3 sneetjes peperkoek Mosterd 3 takjes verse tijm 3 blaadjes verse of gedroogde laurier Stoofvleeskruiden Peper & zout Bakboter Wat moet je doen? 1. Smelt een klont bakboter in een stoofpot en bak er het kalkoenstoofvlees in aan. Zorg ervoor dat het vlees niet op elkaar ligt, anders stooft het in

Kerstrecept: Varkenshaasje met druivensaus

Koken in een andere keuken dan de mijne, ik doe dat niet zo graag. Je weet niets staan. Je kan je eigen vertrouwde gerief niet gebruiken. En het ergst van al: je moet koken op een vreemd vuur. Soms heb je echter geen keuze. Op kerstavond bij de familie van je lief bijvoorbeeld. Normaal ben ik zen in de keuken, maar het kerstmaal – nu ja, het kersthoofdgerecht – voor zeven man bereiden op een vreemd vuur, dat bezorgt mij toch een beetje zenuwen. Zeker als het zo’n vuur is zonder vuur, een inductiekookplaat. *insert evil music* Ik zie graag een vlam. Ik heb voeling met een vlam. Ik weet precies hoe groot mijn vlam moet zijn om witloof te stoven. Bijvoorbeeld. Wat ik echter niet weet, is welke nummer ik daarvoor moet kiezen. Het witloof dat mijn kerstgerecht vergezelde, was dan ook niet hoe ik het wilde hebben. Ik hou van stronkjes die intact blijven, mooi gekarameliseerd zijn en hier en daar een bruin kleurtje hebben. Zeker op kerstavond. Maar Merlot zegt dat ik moet stoppen

Review kookboek Gino’s Pasta – Gino D’Acampo

Wanneer deze review online komt, zit ik nog onder de zuiderse zon te genieten van het beste wat Italië te bieden heeft. Daarom vond ik het wel toepasselijk om deze keer mijn favoriete Italiaanse kookboek te reviewen. Een boek vol pasta’s, mijn nummer één favoriete gerecht! Ik kocht Gino’s Pasta in 2011 op de Boekenbeurs. Toen ik het toonde aan vrienden en familie dachten ze allemaal dat ik het voor de looks van de schrijver had gekocht. Heel eerlijk? Neen! Hij doet mij zelfs niets eens iets. Ik vermeld dit er maar bij zodat je weet dat mijn lovende woorden helemaal niets met den Gino te maken hebben. Dit is gewoon één van die zeldzame kookboeken waaruit je letterlijk àlles zou willen maken. Indeling & inhoud Zoals wel meer kookboeken, begint ook dit met een korte inleiding van de auteur. Daarna volgen enkele bladzijden geschreven door voedingsdeskundige Juliette Kellow. Zij legt uit waarom pasta best past binnen een evenwichtig eetpatroon. Veel mensen hebben schri