Doorgaan naar hoofdcontent

Aards Tranendal & Hemelse Liefde

Once upon a day in March 2010…

Een moeder is een kostbaar iemand.
Ze zorgt en verzorgt je,
ze troost je.
En het enige verdriet dat ze je aandoet,
is te sterven en je alleen te laten.

Ik wist dat ik te gelukkig was.

Donderdagochtend 25 maart 2010. Ik voel Illiveris dicht bij mij kruipen. Zijn handen strelen mijn lichaam, hij volgt de golvingen van mijn taille, over mijn heupen en gaat langzaam op zoek naar mijn bips. Zijn lippen zoenen mijn schouders. Ik open mijn ogen en zie hem glimlachen naar mij. Het is een filmochtend. Ik voel me bijzonder, geliefd en begeerd. Ik ben gelukkig. Op dat moment is er niemand anders op de hele wereld, enkel wij twee zijn van belang.

Eén sms verandert dat. Met drie zinnen word ik uit mijn veilige liefdesbubbel gehaald.

‘Ons oma is heel ziek. Misschien sterft ze vandaag. Kom als ge thuiskomt naar het Zwart Zusters.’

Enkele seconden lang staar ik roerloos naar de woorden op mijn gsm. Fysiek scheelt er helemaal niets met mijn oma. Hoe kan iemand van de ene dag op de andere op sterven liggen? Hoe kan iemands hart ineens op zijn? Ik geloof het niet.

Op een paar minuten tijd graai ik al mijn spullen bij elkaar en haast ik mij naar het Centraal Station. Zelden was ik zo ongeduldig om mijn geboortestad te zien, al was ik heel bang voor wat mijn vertrouwde Lier deze keer voor mij in petto had.

Hierop was ik niet voorbereid. Mijn moeder Mer had gelijk. Oma Simona was aan het vechten voor haar leven. Ze leek zo klein en kwetsbaar. Ik moest echter snel wennen aan dit nieuwe beeld van mijn sterke oma. Ik wilde niet dat ze opgaf, en tranen van haar kleindochter zouden haar niet helpen.

Ze leek broos, maar niets bleek minder waar. Al snel werd duidelijk dat ze harder aan het vechten was dan ik ooit iemand had zien doen en dat ze het langer volhield dan iemand voor mogelijk had gehouden. Ademhalen was plots een uitputtende strijd. De inspanningen die ze leverde, vertaalden zich in zweetparels op haar voorhoofd maar ze weigerde op te geven. Ze vocht voor elke hartslag en vond ergens ook nog de energie om te reageren op onze aanwezigheid en onze vragen. Ze was blij dat wij bij haar waren en ze had geen pijn. Die gedachten troost(t)en me.

Ik denk dat ze er echt nog in geloofde dat ze kon winnen. En dat deed ik ook. Ik wilde haar zo graag helpen, haar kracht geven, het van haar overnemen, wat dan ook. Het leek zo’n ongelijke strijd. Het was niet eerlijk.

Haar bloeddruk daalde van amper vijf nog naar vier. Haar hartslag werd zwakker, haar ademhaling oppervlakkiger. Ik kan het niet opbrengen om verder uit te weiden.

Veertien uur lang heeft mijn oma gestreden voor elke seconde. Ze wilde niet opgeven, ze wilde niet rusten. Ze was nog sterker dan ik kon vermoeden. Ik ben enorm trots op haar en vereerd dat een deel van zo’n strijdlustige vrouw in mij voortleeft. Mijn moeder en ik houden haar hier op aarde. Zijzelf is opnieuw bij mijn opa. Dat hoop ik echt, en Illiveris verzekerde mij dat het waar is. ‘Ergens, temidden van gouden zonoverladen graanvelden, ontmoet een oudere vrouw nu opnieuw sinds lange tijd een oudere man die ze maar al te goed kent…’ Ik kies ervoor om dat echt te geloven. Voor eeuwig begon voor hen in die lentenacht. Na zeven jaar kunnen zij ergens anders samen terug gelukkig zijn.

Nu is het mijn beurt om sterk te zijn en ook snel terug gelukkig te worden.

Ik voel nog in mijn hand
het laatste drukken van je handen.
Daarin lag nog wat leven,
daarin lag reeds de dood.
Daarin lag al die liefde
sedert jaren mij gegeven,
tot jouw hand wederom die van je man omsloot
en de zijne jullie hemelse liefde bood.

Geschreven op: 27 maart 2010

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kalkoenstoofvlees met kriekbier

Dit maakte ik met kerst bij m’n mama, maar ik vergat het simpelweg te bloggen. Aangezien volgende week de Vasten beginnen (wat voor mij betekent: Dagen Zonder Vlees), krijg je het receptje nu nog van mij. Je hebt nog een week de tijd om dit te maken. Ren maar snel naar de winkel, want het is de moeite! Stoofvlees maak je meestal niet voor twee, hé. Dit recept is voor een hele pot, genoeg voor zes personen. Of voor meerdere dagen met minder personen. Wat heb je nodig (6 personen)? 1,2 kg kalkoenstoofvlees 6 rode uien 6 teentjes knoflook 3 el lichte cassonade ( Kinnekessuiker .) 6 el rode wijnazijn 4 el maïzena 2 x 25 cl kriekbier 500 ml kippenbouillon 3 sneetjes peperkoek Mosterd 3 takjes verse tijm 3 blaadjes verse of gedroogde laurier Stoofvleeskruiden Peper & zout Bakboter Wat moet je doen? 1. Smelt een klont bakboter in een stoofpot en bak er het kalkoenstoofvlees in aan. Zorg ervoor dat het vlees niet op elkaar ligt, anders stooft het in

Kerstrecept: Varkenshaasje met druivensaus

Koken in een andere keuken dan de mijne, ik doe dat niet zo graag. Je weet niets staan. Je kan je eigen vertrouwde gerief niet gebruiken. En het ergst van al: je moet koken op een vreemd vuur. Soms heb je echter geen keuze. Op kerstavond bij de familie van je lief bijvoorbeeld. Normaal ben ik zen in de keuken, maar het kerstmaal – nu ja, het kersthoofdgerecht – voor zeven man bereiden op een vreemd vuur, dat bezorgt mij toch een beetje zenuwen. Zeker als het zo’n vuur is zonder vuur, een inductiekookplaat. *insert evil music* Ik zie graag een vlam. Ik heb voeling met een vlam. Ik weet precies hoe groot mijn vlam moet zijn om witloof te stoven. Bijvoorbeeld. Wat ik echter niet weet, is welke nummer ik daarvoor moet kiezen. Het witloof dat mijn kerstgerecht vergezelde, was dan ook niet hoe ik het wilde hebben. Ik hou van stronkjes die intact blijven, mooi gekarameliseerd zijn en hier en daar een bruin kleurtje hebben. Zeker op kerstavond. Maar Merlot zegt dat ik moet stoppen

Review kookboek Gino’s Pasta – Gino D’Acampo

Wanneer deze review online komt, zit ik nog onder de zuiderse zon te genieten van het beste wat Italië te bieden heeft. Daarom vond ik het wel toepasselijk om deze keer mijn favoriete Italiaanse kookboek te reviewen. Een boek vol pasta’s, mijn nummer één favoriete gerecht! Ik kocht Gino’s Pasta in 2011 op de Boekenbeurs. Toen ik het toonde aan vrienden en familie dachten ze allemaal dat ik het voor de looks van de schrijver had gekocht. Heel eerlijk? Neen! Hij doet mij zelfs niets eens iets. Ik vermeld dit er maar bij zodat je weet dat mijn lovende woorden helemaal niets met den Gino te maken hebben. Dit is gewoon één van die zeldzame kookboeken waaruit je letterlijk àlles zou willen maken. Indeling & inhoud Zoals wel meer kookboeken, begint ook dit met een korte inleiding van de auteur. Daarna volgen enkele bladzijden geschreven door voedingsdeskundige Juliette Kellow. Zij legt uit waarom pasta best past binnen een evenwichtig eetpatroon. Veel mensen hebben schri